Sunday 13 November 2016

MENGAWAL PENGGUGURAN BULU


Dapatkan EBOOK PERCUMA DI https://www.facebook.com/CalicoCatHouz/

Pengguguran bulu boleh menjadi masalah yang besar bagi setiap pemilik kucing. Tentunya untuk membersihkan bulu-bulu yang gugur satu tugas yang tidak menyeronokkan, bukan?


Berikut adalah beberapa petua yang boleh anda lakukan untuk mengawal pengguguran bulu:

1.   Pilih berus yang betul
Kucing menggugurkan bulunya secara bermusim. Kucing yang banyak menggugurkan bulu pula harus diberus bulunya setiap hari. Pemilihan jenis berus juga memainkan peranan. Jika kucing anda mempunyai bulu panjang yang sering melekat antara satu sama lain dan bergumpal (mat), gunakan alat khas yang dipanggil ‘mat removing tool’ untuk meleraikan bulunya. Anda juga digalakkan menggunakan conditioner bagi bulu dalam bentuk semburan agar bulu menjadi sihat dan tidak mudah gugur.

2.   Ubah diet
Bulu yang baik dan sihat bermula daripada diet yang sihat. Beri kucing anda makan makanan yang mengandungi asid lemak Omega 3 dan Omega 6. Ia menjadikan bulu kucing sihat dan mengurangkan pengguguran bulu.

3.   Tutup perabot
Cara yang paling mudah untuk mengelakkan perabot anda daripada terkena bulu kucing adalah dengan menggunakan sarung perabot khas bagi tujuan ini. Ianya boleh digunakan sepanjang masa atau ketika musim bulu kucing banyak gugur.

4.   Mandikan selalu
Mandian tidak hanya menghilangkan bau yang tidak sedap. Mandian yang baik membantu untuk membuang bulu-bulu yang telah gugur dan juga lebihan minyak yang terdapat pada bulu dan kulit kucing. Jika kucing anda tidak suka mandi, anda juga boleh mengelap tubuhnya menggunakan kain basah walaupun kesannya tidak seperti mandi.

5.   Perabot kucing sendiri
Jika kucing diberikan perabot lama miliknya, biasanya ia tidak akan mengganggu perabot anda yang lain. Saya memberi kucing saya set sofa kecil yang tidak lagi digunakan oleh anak kecil saya dan hasilnya, kucing saya tidak lagi mengganggu perabot saya yang lain.

6.   Kawal alahan dan kutu
Jika kucing anda diserang alahan atau kutu, ia akan menggaru dan ini akan mengakibatkan banyak bulu gugur. Ubat seperti Frontline atau Advantage dapat ‘menghalau’ kutu. Jika kucing anda sudah dijangkiti kutu, gunakan syampu kutu yang akan membunuh kutu dan juga telur-telurnya sekali. Selepas itu, gunakan serbuk borate powder untuk mengelak daripada jangkitan lanjutan. Jika ini semua tidak berkesan, bawa kucing ke klinik.

7.   Pemeriksaan kesihatan
Banyak penyakit yang boleh mengakibatkan bulu kucing gugur dan juga kulit menggelupas. Bawa kucing anda ke klinik dengan kerap bagi mencegah penyakit jenis ini.



Sumber rujukan:
Panduan Penting Penjagaan & Rawatan KUCING Yang Anda Harus Tahu”, oleh Idham Jantan.

No comments:

Post a Comment